Jak si levný dodavatel webových stránek usnadňuje práci

14. 8. 2013 / Webdesign a tvorba webů / Autor: Olga Bajková

Na trhu existuje mnoho profesionálních dodavatelů webových stránek, ale také mnoho rádoby webdesignérů a amatérů, kteří chtějí přijít relativně snadno k penězům. Podle různých indicií však můžete odhalit, zda vámi zvolený dodavatel nepatří právě do té druhé skupiny.

Notebook a kafe

Dostatečně se o vás nezajímá

Nezjišťuje si podrobné informace o vaší společnosti, nezajímá ho, čím se přesně zabýváte, co nabízíte, na nic se neptá nebo se ptá jen velmi málo. Pokud nepochopí podnikání klienta, nemůže nikdy vytvořit účinné řešení.

Neradí a nenavrhuje řešení

Neporadí či nenavrhne, co by bylo vhodné či účinné. Vytvoří strukturu a funkce webu, jak chcete vy, dle konkurence nebo v rámci toho, co mu umožňuje šablona (vzor).

Nevytváří originální grafiku a kód webu

Pro váš web použije již hotovou a nakódovanou šablonu, kterou koupí, v horším případě „ukradne“ :o). V mnoha případech nemá dostatečně technické znalosti, aby šablonu zásadním způsobem změnil nebo aby ji uzpůsobil podle vašich představ.

Nevýhody

  • takovou šablonu může používat kdokoliv další
  • grafika šablony nebude zcela odpovídat vizuálnímu stylu firmy, jelikož není na míru
  • kvůli způsobu nakódování web nemusí být správně přístupný a může se špatně zobrazovat v některých prohlížečích

Řeší pouze technickou stránku webu

Nedefinuje cíle webu, nezabývá se tím, jak vyřešit web, aby přinášel společnosti zisk. Je mu jedno, co bude na webu za obsah, jak bude uspořádaný a zda bude mít nějaký efekt.

Připraví pouze kostru webu a obsah si tam máte dát sami. Přitom výsledek vkládání obsahu vlastními silami bývá většinou markantní na první pohled – nepřehledné, nejednotné, nelogicky uspořádané, chaotické, amatérské, nikdo to nečte.

Často však amatérským způsobem vkládá obsah i samotný levný dodavatel, pokud ho vkládá.

Používá frázi „tohle nejde“

Chcete nějakou speciální funkci? Levný dodavatel většinou nemá  řešení a musel by najít někoho, kdo řešení naprogramuje či vymyslí. Raději vám tedy řekne, že to nejde, a funkci vám vymluví.

Strukturuje obsah podle hotové šablony

Počítá, že mu dodáte veškerý obsah.  Neumí či nechce se podílet na jeho přípravě. Když je někde prostor pro text, musí se tam dát text o tolika a tolika znacích, když je v šabloně obrázek, musí se tam dát nějaký obrázek.

Grafika a kód se správně  tvoří podle konkrétního obsahu a ne obsah podle šablony. První je obsah, pak až grafika a kód

Porušuje autorská práva

Pokud se podílí na přípravě obsahu, většinou ho někde zkopíruje, čímž porušuje autorská práva. Můžou to být texty, obrázky, ale i jiný typ obsahu. Často to dělá i nevědomě, používá obsah bez toho, aniž by znal zdroj. Duplikátní obsah je navíc naprosto nevhodný kvůli SEO optimalizaci.

Pokud vám dodavatel umístil na web obsah, u kterého neznáte zdroj, je dost pravděpodobné, že porušujete jako provozovatel webu autorská práva.

Z porušování autorských práv můžete mít poměrně nepříjemné opletačky a mnohdy se nevyhnete náhradě škod (sankcím, pokutám). Nejčastější je to u fotografií z fotobanky či stáhnutých někde na internetu, ke kterým nemáte licenci vy nebo autor webu.

Používá nelegální software

Může se jednat o základní software, grafické programy, redakční systém, specializované webdesignérské nástroje, ale třeba i fonty.

Nevytváří smluvní dokumentaci

Před zahájením spolupráce nevytváří žádnou smlouvu, nedefinuje podmínky. V průběhu spolupráce nevyžaduje písemnou komunikaci, nic není „na papíře“.

Nevýhody

  • nevíte přesně, za co platíte, co dostanete
  • v případě pozdějších chyb a problémů se nemůžete o nic opřít, obzvlášť v případě řešení sporů ohledně autorských práv

Nedaní příjmy

Není výjimkou, že mnoho levných dodavatelů www stránek nemá pro tuto činnost ani příslušné oprávnění, a pouze si tak přivydělává. Často může přesáhnout zákonem stanovenou hranici a už by měl příjem zdanit, což neudělá. Nehledě k tomu, že vy nedostane doklad, který byste mohli jinak uplatnit v účetnictví. Pokud tedy práci nevyřešíte jiným typem spolupráce (např. dohoda o provedení práce).

Neposkytuje podporu

Teď vám vytvoří web, ale za půl roku zjistíte, že už se tvorbou webových stránek nezabývá, a musíte na vyřešení problému či požadavku najít někoho jiného. Budoucnost webu je nejistá.

… a další usnadnění a kličky, díky kterým může mít levný dodavatel „nízké ceny“.

Pokud vás právě nějaké další napadají, neváhejte se o ně podělit do komentářů.

Opravdu chcete svěřit web levnému dodavateli?

Český zákazník je typický tím, že se orientuje výhradně podle ceny. Fráze „Nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci“ však platí i v případě tvorby webových stránek. Levné řešení vás nakonec může vyjít mnohem dráž, než to původně vypadalo.

Nahoru

Výběr realizovaných projektů

Více z portfólia

Studio Bajola

Olga Bajková
Teličkova 6
751 24  Přerov 4

Kontakt

bajola@bajola.cz baaajola

Sociální sítě

Facebook LinkedIn

Máte zájem o spolupráci?

Požádat o cenovou nabídku

Zásady zpracování osobních údajů
Copyright © 2013, Olga Bajková